Dobre tripy po Treviso

Treviso kojarzy się przede wszystkim z dwóch rzeczy. Ze świetnej drużyny siatkarskiej – fani siatkówki na pewno kojarzą Treviso z rewelacyjnej ekipy siatkarskiej. Jednego z najbardziej utytułowanych klubów siatkarskich na świecie oraz z lotniska, na którym lądujemy, gdy lecimy do Wenecji. Gdy już wylądujesz na nim, udaj się do starego miasta, które naprawdę jest przepiękne i warte zwiedzenia. Treviso jest małym urokliwym miastem. Spokojnie wystarczą 4 godziny na jego zwiedzenie.

Po 4 godzinach spędzonych w Treviso z pewnością określisz ją małą niedocenioną siostrą Wenecji. Zrobisz to z powodu tych faktów. Po pierwsze miasto to jest położone nad dwoma rzekami: Sile oraz Botteniga, oraz licznymi kanałami, które przecinają miasto na wiele fragmentów, pomiędzy którymi przechodzimy kładkami, mostami, oficynami kamienic, czy pod nielicznymi arkadami a nawet placem targowym znajdującym się na wyspie.

Przystanek autobusów miejskich jest zlokalizowany przy ulicy na prawo od wyjścia z lotniska.

Z lotniska do centrum Treviso

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od rejonów dworca kolejowego, ponieważ tam wysiedliśmy z autobusu miejskiego linii numer 6, którym przyjechaliśmy z lotniska. Obowiązkowo powinieneś pójść na “rynek główny” trafisz do niego bez żadnego problemu, ponieważ ratusz miejski ma wysoką górującą nad większością budowli wieżę.

Dobre tripy po Treviso

Za bilet na autobus płaciłem 1,20 euro. Biletomat znajduje się na przystanku autobusowym. Bilet kupowany u kierowcy autobusu kosztuje 2,50 euro. Strona komunikacji miejskiej w Treviso.

Zwiedzanie Treviso

Raczej nie powinieneś się zgubić. Gdy wysiądziesz z autobusu, ewidentnie widać, że powinieneś się udać łukiem po prawej stronie. Widok kanału oraz murów przekonuje nas, że należy iść w tym kierunku. Widząc pierwszy z brzegu mostek nad kanałem wejdźmy na niego, przekroczmy go i będziemy prawie już w starym mieście Treviso, które już po kilku krokach spodoba nam się. Będąc na wysokości drewnianej kuli skręćmy w prawo. Po chwili przekonany się, dlaczego. Ujrzymy XVI wieczną bramę. Chociaż na zdjęciach nie wychodzi pięknie, mówi nam jak starym miastem jest Treviso i stanowi ona znak czasu. Następne kroki stawiamy dalej prawie spontanicznie i dochodzimy, do pięknego kanału z jeszcze piękniejszą zabudową obok niego. Nad kanałem rozciąga się ciekawa drewniana kładka określana mianem mostu Ponte dell’Universita, natomiast kawałek dalej znajduje się betonowy most dla samochodów.

Idąc dalej już po drugiej stronie kanału dochodzimy do kolejnego bardzo starego miejsca, którym jest Loggia dei Cavalieri wybudowana w XIII wieku. W czasach średniowiecza pełniła funkcje miejsca dyskusji, spotkań, zabaw. Pomimo upływu lat, dziś dalej pełni podobne funkcje. Szczególnie jest miejscem spotkań. Spoglądając na Loggie można dostrzec pozostałości fresków. Kiedyś cała budowla była nimi pokryta. Będąc tu dzielą nas od ratusza miejskiego dosłownie kroki. Siedziba władz Treviso znajduje się na Piazza dei Signori. Będąc przed ratuszem przyjrzyj mu się trochę dokładniej. Zobaczysz na nim dwa kolory cegieł. Kolory cegieł świadczą o stopniu zniszczenia ratusza podczas bombardowania Treviso w 1944 roku. Treviso jest tym jednym z nielicznych włoskich miast, które ucierpiało w podczas II wojny światowej.

Katedra Św. Piotra i obraz Tycjana

Idąc dalej prosto po chwili po lewej stronie zobaczymy bok przepięknej Katedry Św. Piotra oraz kościoła Battistero di San Giovanni. Gdy przyjrzymy się dokładnie to pomiędzy katedrą a kamienicami znajdującymi się przed nią zobaczymy wąski przesmyk. Przejdźmy nim. To pozwoli nam zobaczyć zabudowę znajdująca się przy katedrze oraz odrestaurowane mozaiki, które znajdują się poniżej chodników, którymi będziemy szli. Gdy obejdziemy już katedrę wejdźmy do niej. W prawej nawie znajduje się obraz pod nazwą “Zwiastowanie” jednego z najsławniejszych włoskich malarzy Tycjana, jednak to nie jest koniec atrakcji. Będąc w katedrze możemy wejść na niższy poziom. Zobaczymy w nim bardzo stare pomieszczenie z licznymi kolumnami i szczątkowymi freskami na suficie. Nie przeraźcie się, gdy zgaśnie światło. Przy schodach znajduje się wrzutnia, która ponownie uruchomi światło.

Tycjan – włoski malarz okresu renesansowego, przedstawiciel szkoły weneckiej. Był nadwornym malaerzem Karola V, Filipa II oraz papieża Pawła III. Obrazy Tycjana możemy podziwiać w muzeach min. w Madrycie (Prado), Londynie (National Gallery), Nowym Jorku (Metropolitan Museum of Art.), Paryż (Luwr), Wiedniu (Albertina) oraz w kościołach jak wspomniana Katedra Św. Piotra w Treviso czy w Bazylice Santa Maria della Salute w Wenecji.

To nie koniec atrakcji Treviso. Następnie skierowaliśmy się w kierunku Piazza san Vito, przy którym znajduje się przepiękna kamienica. Dalej w kierunku Targu Rybnego. Idąc w kierunku targu, przechodzi się pomiędzy urokliwymi kanałami, a także pod nielicznymi arkadami. W alejkach tych zobaczysz po kilku krokach pierwsze duże koło wodne, identyczne jak te w młynach wodnych, które przelewają wodę w kanale wokół wyspy, na której znajduje się targ rybny – Isola della Pescheria.

Sam targ rybny istnieje w tym miejscu od setek lat. Chociaż patrząc na zabudowę uznamy, że liczy co najmniej kilkanaście lat. Po przejściu przez targ rozpoczęliśmy swój marsz w kierunku dworca kolejowego. Mijając po drodze skromny kościół świętego Leonarda.

Jedzenie i pamiątki

Po drodze rozglądaliśmy się za miejscem, gdzie moglibyśmy zjeść oraz kupić pamiątkowy magnes. I tak znaleźliśmy miejsce Snack Bar Oasis Cafe przy Via Leonardo gdzie zjedliśmy pyszną i bardzo tanią pizzę na dość nietypowym cieście oraz znaleźliśmy jeden z nielicznych sklepów z magnesami na przysłowiową lodówkę. I tu zachowajmy zimną krew, magnesy w Treviso kosztują prawie tyle ile chwile wcześniej wydaliśmy na pizzę, a było to 4,50 euro, a słynny włoski napój Aperol można kupić jeszcze taniej.

Dla fanów magnesów na lodówkę mam bardzo złą informację, prawie ich nie ma w Treviso. Magnesy widzieliśmy tylko w dwóch punktach. Tak szukaliśmy tych punktów, ponieważ zbieramy magnesy. I wydaliśmy na nie prawie tyle samo, ile chwilę wcześniej zapłaciliśmy za obiad.

Z Treviso do Wenecji

Z dworca w Treviso pociągi w kierunku Wenecji odjeżdżają bardzo często. Bilet na pociąg można kupić w biletomatach, w których można płacić pieniędzmi – bilonem, banknotem lub kartą.

Dobre tripy po Treviso

Z ciekawostek: Treviso jest ojczyzną Prosecco czyli białego wina musującego, Tiramisu. Natomiast w prowincji Treviso w Ponzano Veneto swoją siedzibę ma jedna z najbardziej znanych na świecie firm odzieżowych Benetton.